سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ها و برنامه های قاتل

نام مستعار

کلمه "برنامه" که زمانی به عنوان صفت استفاده می شود ، به معنای "یا مربوط به نرم افزار کاربرد" محدود نمی شود. [5] به عنوان مثال ، مفاهیمی مانند رابط برنامه نویسی برنامه (API) ، سرور برنامه ، مجازی سازی برنامه ، مدیریت چرخه چرخه برنامه و برنامه قابل حمل برای همه برنامه های رایانه ای اعمال می شود ، نه فقط نرم افزار کاربردی.

 خرید اپلیکیشن آماده

برنامه ها و برنامه های قاتل

مقاله اصلی: برنامه قاتل

برخی از برنامه ها برای چندین سیستم عامل مختلف در نسخه ها موجود هستند. برخی دیگر فقط روی یک کار می کنند و به این ترتیب ، به عنوان مثال ، یک برنامه جغرافیایی برای مایکروسافت ویندوز ، یا یک برنامه Android برای آموزش ، یا یک بازی لینوکس خوانده می شوند. گاهی اوقات یک برنامه جدید و محبوب ایجاد می شود که فقط بر روی یک سکو اجرا می شود و باعث افزایش مطلوبیت آن سیستم عامل می شود. به این برنامه قاتل یا برنامه قاتل گفته می شود. به عنوان مثال ، VisiCalc اولین نرم افزار صفحه گسترده مدرن برای Apple II بود و به فروش رایانه های شخصی جدید آن زمان در دفاتر کمک کرد. برای Blackberry این نرم افزار ایمیل آنها بود.

 

در سالهای اخیر ، عبارت کوتاه "برنامه" (ابداع شده در 1981 یا پیش از این [6]) برای مراجعه به برنامه های کاربردی برای دستگاه های تلفن همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها رایج شده است ، فرم کوتاه شده مطابق با دامنه معمول کوچکتر آنها در مقایسه با برنامه های رایانه های شخصی. اخیراً ، نسخه کوتاه شده برای نرم افزارهای کاربرد دسک تاپ نیز استفاده می شود.

 

طبقه بندی

روش های مختلف و جایگزین زیادی برای طبقه بندی نرم افزار کاربردی وجود دارد.

 

از نظر حقوقی ، نرم افزارهای کاربردی عمدتاً با رویکرد جعبه سیاه ، در رابطه با حقوق کاربران نهایی یا مشترکان نهایی (با سطح اشتراک نهایی و متوسط) طبقه بندی می شوند.

 

برنامه های نرم افزاری همچنین با توجه به زبان برنامه نویسی که در آن کد منبع نوشته یا اجرا شده است ، و به هدف و خروجی آنها طبقه بندی می شوند.

 

توسط حقوق مالکیت و استفاده

نرم افزار برنامه معمولاً بین دو کلاس اصلی متمایز می شود: منبع بسته در مقابل برنامه های نرم افزار منبع باز و در میان برنامه های نرم افزاری رایگان یا اختصاصی.

 

نرم افزار اختصاصی تحت حق چاپ منحصر به فرد قرار می گیرد ، و مجوز نرم افزار دارای حق استفاده محدود است. این اصل باز اعلام می کند که نرم افزار ممکن است "فقط برای برنامه افزودنی باز باشد ، اما برای اصلاح نیست". چنین برنامه هایی فقط توسط اشخاص ثالث می توانند افزودنی دریافت کنند.

 

نرم افزار رایگان و منبع آزاد باید به هر منظور اجرا شود ، توزیع شود ، فروخته شود و یا تمدید شود ، و در صورت باز بودن نیز به همان روش اصلاح یا معکوس شود.

 

برنامه های نرم افزاری FOSS که تحت مجوز رایگان منتشر می شوند ممکن است دائمی و بدون حق امتیاز باشد. شاید ، مالک ، دارنده یا مجری شخص ثالث هر حق (حق چاپ ، علائم تجاری ، حق ثبت اختراع یا ius in re aliena) حق داشته باشند موارد استثنا ، محدودیت ، کاهش زمان یا تاریخ انقضاء را به شرایط استفاده مجوز اضافه کنند.

 

نرم افزار دامنه عمومی نوعی FOSS است که بدون حق امتیاز و به صورت علنی و محفوظ است - می تواند در کارهای مشتق شده بدون هیچگونه حق چاپ و به همین دلیل ابطال اجرا شود ، توزیع شود ، اصلاح شود ، معکوس شود ، منتشر شود یا ایجاد شود. حتی می تواند فروخته شود ، اما بدون انتقال اموال مالکیت عمومی به سایر موضوعات مجرد. دامنه عمومی SW می تواند تحت یک بیانیه قانونی مجوز (غیر) آزاد شود ، که این شرایط و ضوابط را برای مدت نامحدود (برای یک عمر یا برای همیشه) اعمال می کند.